شبکه لایتنینگ (Lightning)

شبکه لایتنینگ(صاعقه)یک راه‌حل ارائه‌شده برای مشکل شبکه بیت کوین، مبنی بر مقیاس‌پذیری آن نسبت به بازار جهانی و درعین‌حال حفظ غیرمتمرکز بودن و  بی‌نیازی از دریافت مجوزهای معمول است. درواقع هدف لایتینگ ایجاد یک لایه بر روی شبکه بلاک چینی بیت کوین است. این شبکه متن باز خواهد بود و می‌تواند توسط هر شخصی، ویرایش، برسی، نقد و بهبود داده شود.

لایتنینگ، ناجی بیت کوین

در این برهه خاص از تاریخ بیت کوین، کسی را نمی‌توانید پیدا کنید که همچنان نسبت به مقیاس‌پذیریبیت کوین بی‌توجه باشد. امروزه اگر بخواهید پول یک قهوه را با بیت کوین پرداخت کنید باید چند برابر قیمت آن را بپردازید. بنابراین این ارز برای پیشرفت و تبدیل شدن به پول قابل استفاده باید مقیاس‌پذیر باشد.

اگر بخواهیم واقع‌گرا باشیم، تراکنش‌های بیت کوین هیچ‌گاه آنی و رایگان نبوده‌اند؛ درواقع این مشکل از مدت‌ها پیش، پیش‌بینی شده بود. شبکه بیت کوین کاملاً داوطلبانه است، یعنی هرکسی می‌تواند به‌صورت رایگان راه‌ حل خود را برای حل مشکلات ارائه نماید. از همین رو بسیاری از مهندسین نرم‌افزار با راه حل‌های خود پا در این مسیر گذاشته‌اند تا به این وسیله تکنولوژی بیت کوین را وارد مسیر جدیدی کند. مسیر جدیدی با نام شبکه لایتنینگ.

«ملیک مانیوکاین»، در مورد این تکنولوژی می‌گوید:

لایتنینگ به افراد این اجازه را می‌دهد که در شبکه بیت کوین تراکنش‌ها را به‌صورت تکی ارسال نمایند، قابلیتی که پیش‌تر به‌صورت تراکنش‌های پراکنده و نسبتا بزرگ امکان پذیر بود. برای من، نود(Node) های لایتینگ درست مانند ای پی‌ هاست ها (Iphosts) هستند که به‌وسیله آن‌ها می‌توانیم تراکنش‌های نقطه‌به‌نقطه و فردبه‌فرد را به‌صورت درست و کارآمد انجام دهیم.

در آی پی‌هاست ها، ما بسته‌های داده‌ها را انتقال می‌دهیم و در لایتنینگ این بسته‌ها همان بیت کوین ها هستند. آی‌پی‌ها همین چیزهایی هستند که اجازه دادند تا شبکه‌های بزرگ و کوچکمان را در مقیاسی که امروزه آن را به‌عنوان اینترنت می‌شناسیم دربیاوریم. در موردی مشابه، لایتنینگ نیز به این امکان را خواهد داد تا شبکه بیت کوین را به مقیاسی جهانی بدل کنیم.

درجایی که نودهای لایتنینگ به شکل آی‌پی‌هاست ها دیده می‌شوند، من کانال‌های لایتنینگ را به‌عنوان کانکشن های از پیش‌ساخته شده TCP می‌بینم. در لایتنینگ، می‌توانیم به‌صورت مستقیم و با استفاده از عملیات‌های همتا به همتا، درست به‌مانند TCO، داده‌های مان، که در اینجا تراکنش هستند، را انتقال دهیم.

جایی که بلاک چین مانند Ethernet است، نودهای لایتنینگ آی‌پی‌ها ما و کانال‌های لایتنینگ همان کانکشن های TCP هستند

شبکه لایتنینگ بیت کوین

زمانی که لایتنینگ در سرتاسر شبکه و بر تمام نودها (nodes) گسترش پیدا کند، سرعت پردازش تراکنش ها در شبکه افزایش پیدا کرده و کارمزد انجام هر یک کاهش می یابد.

از ابتدای سال میلادی جاری، سرعت اجرا و گسترش این فناوری افزایش یافته است. در زمان نوشتار این مقاله ۹۷۷ نود، در حال اجرای ۱۸۲۷ کانال در شبکه لایتنینگ بودند. (بر اساس آمار bitnodes.earn.com در آن زمان تقریبا ۱۱۸۱۰ نود در شبکه موجود بود.)

علی رغم تعداد کم نودهای لایتنینگ، نشریات از این فناوری به عنوان ناجی بیت کوین یاد کرده اند. باید در انتظارات بالای خود تجدید نظر کنیم. این فناوری با توجه به استانداردهای موجود، همچنان در ابتدای راه، در حال توسعه، و در دست تعمیر است!

 

[related_post themes="flat" id="35769"]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *