بلاک چین زمانی که خود را از بیت کوین جدا کرده چقدر خود را مدیون بیت کوین می داند؟

بلاک چین زمانی که خود را از بیت کوین جدا کرده چقدر خود را مدیون بیت کوین می داند؟

بلاک چین و پیشرفت های رو به رو

برای بلاک چین در عصر حاضر سطح معاملات اقتصادی در جهان از مرز ها گذشته و تجارت جهانی به معنای واقعی کلمه رفته رفته در حال پیشرفت است. یکی از نیاز های تجارت جهانی انجام داد و ستد بدون حضور واسطه ها از جمله نهاد های دولتی و بین المللی می باشد.

بلاک چین از بیت کوین منشا گرفته است

بلاک چین در ابتدا به عنوان یک محصول جانبی در حاشیه بازار متولد شد و در سایه هیجانات ناشی از نوسان قیمت بیت کوین قرار گرفت، ولی در حال حاضر، توجه متخصصان صنایع مختلف را به خود جلب کرده است و به طور فزاینده ای در رسانه ها دیده می شود در اغلب موارد این دو مورد به جای یکدیگر استفاده می شوند.

در حالیکه بیت کوین یکی از کاربردهای متنوع بلاک چین می باشد و امروزه در حال شکل گیری و یافتن جایگاه واقعی خود می باشد. تکنولوژی بلاک چین شیوه کنونی ما در انجام معاملات را تغییر می دهد، در واقع پلی برای عبور از مدل مبادله مبنایی با یک ساختار متمرکز به سمت یک سیستم غیر متمرکز می باشد.

واسطه های شخص سوم

واسطه های شخص سوم – که امروزه در بسیاری از صنایع، خدمات آنها مورد نیاز است. حداقل در این سیستم ها و طبق نظریه بلاک چین کارایی نخواهند داشت چرا که تمام معاملات را می توان از آغاز تا انتها به طور مستقیم و بدون واسطه به صورت «همتا به همتا» انجام داد. این امر می تواند هزینه ها را کاهش داده و سرعت انجام فرآیندها را افزایش بخشد.

انعطاف پذیری

در نتیجه، كل سیستم بیشتر انعطاف پذیر می شود، همانگونه که بسیاری از کارها قبلا به صورت دستی انجام می گرفت در حالیکه امروزه به طور خودکار از طریق قراردادهای هوشمندانه انجام می شود بلاک چین اطلاعات همه تراکنش ها یا همان متادیتای تراکنش ها را در یک دفتر کل حسابداری ذخیره می کند که این دفتر در اختیار تمام کاربران بیت کوین قرار می گیرد تاریخچه تمامی تراکنش ها و سوابق دارایی افراد در این دفتر کل نگهداری میشود.

غیرمتمرکز بودن

منظور از غیرمتمرکز بودن این است که داده ها در یک پایگاه داده مرکزی نگهداری نمی شوند؛ بلکه اطلاعات در دست عموم نگهداری میشوند. در این شبکه، تمام اعضای شبکه که گره نامیده می شوند، زنجیره ای از بلاک ها را که شامل سوابق تمام تراکنش ها است نگهداری می کنند. بلاک ها به صورت رمزنگاری شده با هم لینک شده و به کل شبکه فرستاده می شوند. رکوردی که به شبکه ارسال می شود، غیرقابل تغییر خواهد بود.

از آنجا که بلاک چین سوابق یک انتقال دارایی را نگه میدارد، هر گونه تقلب می تواند با ردیابی بلاک ها شناسایی شود. در فناوری بلاک چین با هر تراکنش یک کد (هش) تولید می شود که این کد با کد هش قبلی ترکیب شده و یک بلاک جدید ایجاد می کند.

ترتیب خطی در بلاک چین

هر بلاک دارای یک ترتیب خطی، زمانی و رشته کاراکترهای منحصر به فرد است. به همین دلیل دست کاری و ایجاد اطلاعات نادرست و غیرقابل ردیابی، تقریبا غیرممکن است. هنگامی که یک معامله دیجیتالی انجام می شود، اطلاعات آن تراکنش داخل یک بلاک محافظت شده و از طریق رمزنگاری با تراکنش های رخ داده قبلی، گروه بندی شده و به کل شبکه ارسال می گردد.

تکنولوژی

ارز دیجیتال، اینترنت اشیا، مدیریت زنجیره تأمین، دولت الکترونیک، اقامت الکترونیکی کارآفرینی بخش تولید، مدیریت ساخت, املاک, ایمنی و حفاظت داده ها, صنعت هوا فضا, از جمله فعالیت هایی هستند که با استفاده از تکنولوژی بلاک چین می توانند تحت تاثیر قرار بگیرند. در واقع مسیری که آغاز شده خیلی بزرگتر از این است و مسئله حائز اهمیت به جای انتخاب اینکه چه ارزی بخریم باید سرمایه گذاری بر روی این تکنولوژی باشد.

سوء استفاده ها

در خصوص استفاده از امور خلافکارانه و غیرقانونی توسط تبهکاران با استفاده از بیت کوین و احتمال بوجود آمدن بازار سیاه به زعم نویسنده باید اذعان نمود تمامی این موارد در رابطه با پول نقد نیز محتمل هستند؛ بنابراین می توان اینطور نتیجه گرفت که نظام های الکترونیکی نیز به نوعی با رعایت قواعد و رگولاتوری های مناسب جایگاه همگانی و کارکردهای معمولی پیدا خواهند نمود.

کارشناسان در خصوص جایگاه بیت کوین در ایران می گویند که فرصت بسیار خوبی برای ارتباط بین الملل در دوران تحریم است. افراد زیادی هستند که برای دریافت ویزا و مستر و پی پال مشکل دارند. بیت کوین کار را برای آنها آسان می کند. همچنین از آنجا که به هیچ کشوری متصل نیست، رخدادهای سیاسی در ارزش آن نقشی ندارد.

دور زدن تحریم ها

همچنین نظر بر این است که کشور با بیت کوین می تواند سیطره دلار آمریکا را دور بزند و بدون نگرانی از تحریم های کشورها و نوسانات سیاسی درآمدزایی صورت گیرد. در ضمن محوریت اینترنتی می تواند موضوعی اثر بخش در حفظ اقدامات دوستدار محیط زیست و کارکرد های مناسب در این بخش را برای کشورهای توسعه دهنده آن بهمراه داشته باشد. و کشور ما با توجه به وضعیت اقلیمی و شرایط جغرافیایی خود می تواند از این مسئله به نفع خود به بهترین شکل بهره مند گردد.

بانک مرکزی ایران

بانک مرکزی ایران هم چندی پیش در این رابطه اعلام کرده است بیت کوین نه قانونی است و نه غیرقانونی و افراد باید با ریسک خود آن را بپذیرند. در این بین باید توجه داشت آنچه این بخش را حائز اهمیت می کند مسئله زمان و افزایش علم در این زمینه است، در حال حاضر سه کشور زیمبابوه، ونزوئلا و نیجریه نیز از ما جلوتر هستند.

با وجود اینکه این تکنولوژی در بسیاری از کشورها هنوز به شکل جامعی به کار گرفته نشده اما واقعیت ها در این تکنولوژی پشت فضای مه آلود پنهان شده است. بنابراین وقتی پیشروها در این فضا قدم می گذارند زودتر از بقیه با فرصتها روبه رو می شوند.

نتیجه گیری

بنابراین باید در نظر گرفت که وضع قوانین از سوی دولت و مراجع قانونگذار باید سرعت بسیار بیشتری به خود بگیرد, تا در این عرصه بتوان جایگاه مناسب را کسب نمود. همچنین قوانین اولیه تجارت الکترونیک خود نیز به بازنگری هایی نیاز دارد از آن جهت که سرعت پیشروی در حوزه فناوری اطلاعات بسیار سریع می باشد اما در کشور قوانین با این سرعت اصلاح نمی شوند و قوانین موجود با تکنولوژی های روز مطابقت لازم را ندارند.

با توجه به مطالب ذکر شده اولین اقدام تشکیل کارگروهی متشکل از افراد مرتبط در حوزه های فناوری اطلاعات, بخش حقوقی و فقهی, ار بخش دولتی و است تا به شکل منسجم و برنامه ریزی شده در این وادی قدم گذاشت.

[related_post themes="flat" id="36178"]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *