آیا ربات های معامله گر ارزهای دیجیتال واقعا سودآور هستند؟

محبوبیت ربات های معامله گر در فضای ارزهای رمزنگاری شده اغلب به عملکرد آنها بستگی دارد. شکی نیست که فعالیت این ربات ها در ترید ارزهای دیجیتال بسیار واقعی است؛ اما آیا استفاده از آنها واقعاً سودآور است؟

در دهه ۱۹۵۰ وعده داده شد که درآینده ای نزدیک ربات ها کارهای روزمره انسان را در سراسر جهان انجام خواهند داد. ۶۰ سال بعد این ربات ها در حوزه نوظهور ارز دیجیتال نیز خودنمایی می کنند و امکانات بسیاری برای معاملات خودکار بیت کوین و سایر آلت کوین ها در اختیار افراد قرار می دهند. اعتقاد بر این است که این دسته از کد ها می توانند درآمد منفعلانه ای را برای بی استعداد ترین و باهوش ترین معامله گران فراهم نمایند؛ اما کسب سود از این ربات ها به این سادگی هم نیست.

انواع مختلفی از ربات های معامله گر وجود دارد که شامل ربات های آربیتراژ (arb) هستند و از تفاوت قیمت خرید و فروش ارزهای رمزپایه در صرافی های مختلف کسب سود می نمایند. به عنوان مثال قیمت بیت کوین معمولاً در صرافی های ارزهای رمزنگاری شده متفاوت است. صرافی Bitstamp به طور معمول قیمت پایین تری از صرافی Bittrex ارائه می دهد. همواره حرکات بیت کوین و دیگر ارزهای رمزپایه در همه صرافی ها منعکس می شود و اگر قیمت بیت کوین (BTC) بر اساس سفارش خرید های با حجم بالا در صرافی بایننس رشد نماید، می توان گفت که این رفتار در کل بازار ارزهای دیجیتال نمود خواهد داشت. ربات های معامله گر با بهره گیری از تأخیر جهت بروز رسانی قیمت در صرافی ها عمل می کنند.

برای کسب هر نوع سود قابل ملاحظه از تجارت با ربات ها، شما به طور ایده آل نیاز به مقداری ارز رمزپایه برای شروع خواهید داشت. برای مثال اگر شما یک ربات آربیتراژ بیت کوین را اجرا کنید، به مقداری BTC نیاز خواهید داشت که در صرافی مورد نظر که از طریق API به ربات متصل شده است، ذخیره شود. رومئو، توسعه دهنده Viacoin و معامله گر معروف، ادعا می کند که با استفاده از ربات معامله گر “Hass” و ۹ BTC می تواند روزانه ۰٫۲۶ BTC معادل ۲۰۰۰ دلار کسب درآمد نماید. او هشدار می دهد که این استراتژی فقط برای معامله گران ماهر است و نیاز به آگاهی همه جانبه نسبت به بازار ارزهای رمزپایه دارد.

عده ای از افراد می گویند که بهترین ربات های معامله گر آنهایی هستند که هرگز کسی از وجودشان آگاه نیست و هیچگاه برای عموم ارائه نخواهند شد؛ زیرا اگر همه از این ربات ها استفاده می کردند، سودآوری آنها به علت آربیتراژ در بازار با مشکل روبرو می شد و فرصت های دیگر نیز از بین می رفت.

سازنده ربات معامله گر متن باز Zenbot به اندازه کافی با کاربران صادق است و اعتقاد دارد:

مشکل در ایجاد سود قابل اعتماد و با حاشیه اطمینان کافی است. در این مرحله، تا زمانی که بعضی از مسائل را نتوان حل نمود من هرگز تجارت با حجم زیاد را توصیه نمی کنم.

با این حال حتی اگر شما سیستمی را بیابید که ضریب بازگشت سرمایه (ROI) قابل ملاحضه ای ارائه دهد، این سوال را از خود خواهید پرسید که آیا از یک ربات استفاده خواهید کرد که هر هفته ۵ BTC شما را به ۵٫۱ BTC تبدیل کند یا آزادانه با بیت کوین ها و استراتژی های معاملاتی خود در بازار پیش خواهید رفت؟ ربات ها به همان میزان که کارآیی دارند، نمی توانند مواردی همچون تحلیل بنیادی، اخبار، آگاهی عمومی و عوامل بی شمار دیگر که باعث حرکت بازارها می شوند را بررسی کنند.

[related_post themes="flat" id="36114"]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *